Marcile de provenienta coreeana detin peste 7% din piata romaneasca de autovehicule, iar eventuala renuntare la taxele vamale, discutata de Comisia Europeana, ar putea dubla cota de piata a acestor producatori auto.
Piata autohtona de autovehicule se afla intr-un moment fast. Vanzarile de masini noi au crescut, in primul semestru din acest an, cu 24,8% fata de perioada similara din 2006. Odata cu cresterea pietei, se majoreaza si vanzarile de masini produse de marci coreene, chiar mai repede decat piata. In primele sase luni din 2006, erau comercializate in Romania 7.141 de vehicule Hyundai, Chevrolet, Kia si SsangYong, iar in acest an au fost deja vandute, conform APIA, 12.585 de unitati. Ca atare, cota de piata a acestor producatori a crescut de la 5,2% la 7,3% in numai un an, iar Cristian Oltean, directorul de marketing al GM Southeast Europe, companie care gestioneaza distributia marcii Chevrolet, estimeaza ca ?in maximum doi ani, aceste marci vor detine peste 10% din vanzarile din Romania, si acest lucru nu neaparat din cauza unor facilitati fiscale, ci mai degraba din cauza programului agresiv de lansari de noi modele, mai competitive?.
Raportul calitate/pret, principalul atu
Evolutia mai mult decat buna a marcilor coreene pe piata autohtona este rezultatul unei ofensive sustinute cu produse din ce in ce mai competitive. Cristian Oltean considera ca motivele cresterii Chevrolet sunt ?extinderea gamei de produse in segmente noi cu Epica si Captiva si largirea gamei de motorizari prin introducerea motorizarilor diesel, reducerea taxelor vamale de la 30% la 10%, conditiile favorabile de piata, precum si o retea de distribuitori puternica in continua expansiune?.
Dan Chitaru, director general Kia Romauto, a declarat pentru ?Capital?: ?Daca ne referim strict la concurenta cu marcile japoneze, cred ca principalul atu al Kia este faptul ca oferim aceeasi calitate la un pret mai accesibil. In concurenta cu marcile chinezesti, cred ca atuul este ca avem un foarte bun raport calitate/pret, iar in ce priveste marcile europene, oferim o alternativa serioasa ? prin calitate, fiabilitate, pret ? europeanului care nu este brand-addicted?. Şi Sorin Arecco, specialist in relatii publice la AutoItalia, importatorul SsangYong, spune ca ?marca pe care o distribuim se distinge printr-un raport pret/calitate foarte bun, fiabilitate, siguranta si mobilitate excelenta atat pe sosea, cat si pe teren accidentat, SsangYong fiind singurul constructor coreean specializat pe tractiunea 4×4?.
Constienti de rezultatele bune de pana acum, cei de la Hyundai se gandesc deja la viitor lansand si o vaga amenintare la adresa concurentei. ?Cu siguranta, competitia reala abia acum incepe, dar exista premise suficient de consistente pentru ca marcile coreene sa isi continue cu succes evolutia din ultimii ani si sa ofere produse auto din ce in ce mai performante?, ne-a declarat Marius Cocu, marketing manager la Hyundai Auto Romania.
Patru marci din cinci
Pe piata autohtona isi desfasoara activitatea in acest moment patru importatori care distribuie vehicule de provenienta coreeana. Pe langa Chevrolet, Hyundai, Kia si SsangYong, ar putea vinde masini in Romania si cei de la Samsung Motors, parte a grupului Renault, ca si Dacia. Desi cu cativa ani in urma oficiali din cadrul grupului francez pareau gata de a aduce si aceasta marca, actualul director comercial din Romania al grupului, Jacques Daniel, nu pare a fi la fel de increzator. ?Deocamdata, nu am discutat cu sefii mei o asemenea idee. Pe termen scurt, va pot spune cu siguranta ca nu va veni, dar pe termen lung, nu stiu inca?, sustine acesta.
Oricum, importatorii de masini coreene au motive de bucurie in acest an. Mai exact, trei dintre ei, pentru ca importatorul SsangYong a vandut numai 130 de unitati fata de 141 cu un an in urma. Ceilalti insa sunt pe cai mari. Chevrolet a avansat de la 2.741 de unitati vandute in semestrul 1 din 2006 la 6.115 in aceeasi perioada a acestui an, iar Hyundai a urcat de la 3.348 la 5.428 de unitati. Desi nu detin o cota de piata importanta, cei de la Kia au reusit un rezultat pozitiv, vanzarile crescand incet, dar sigur.
Un ajutor nesperat de la Bruxelles
Cresterea spectaculoasa a cotei de piata a masinilor coreene in numai un an ar putea deveni chiar mai accentuata in urmatoarea perioada. Şi asta nu numai pentru ca vor fi importate masini mai competitive, ci pentru ca la Comisia Europeana se discuta un acord care prevede eliminarea totala a taxelor vamale in schimbul deschiderii pietei coreene pentru investitorii din UE. Aceasta initiativa nu pare a fi deloc pe placul Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Ivan Hodac, secretarul general al ACEA, a declarat in exclusivitate pentru ?Capital? ca institutia sa ?a atras deja atentia statelor membre si Comisiei Europene asupra riscurilor la care se expun daca rezultatul negocierilor nu va fi unul echitabil?.
Conform oficialului, producatorii coreeni au trimis catre UE peste o treime dintre cele 2,6 milioane de masini exportate in 2006, in timp ce au importat numai 32.689 de masini europene. Conform lui Hodac, ?eliminarea taxei vamale de 10% va da coreenilor un avantaj important, care poate fi estimat in medie la 800 de euro/masina. Cu siguranta ca va fi lovita puternic industria auto din UE, dar mai ales producatorii de masini cu preturi reduse.?