Dezastrul de la CFR. Romania pierde fonduri europene in valoare de 900 de milioane de lei

“Vorbim aici strict la fondurile post-aderare, pentru ca in anii trecuti au mai fost terminate lucrari de modernizare, pe Magistrala Bucuresti – Constanta si pe tronsonul Campina – Predeal. Acestea au fost insa finantate prin ISPA, adica fonduri pre-aderarea”, precizeaza cetateanul.net.

In ceea ce priveste lucrarile finantate prin POS Transport 2007-2013, daca pe unele santiere stadiul de executie este avansat, pe altele s-a cam batut pasul pe loc.

La solicitarea Europeanul.org, compania CFR SA a detaliat stadiul in care se afla fiecare tronson de cale ferata care se afla in proces de modernizare cu bani de la Bruxelles.

CFR SA este compania care administreaza infrastructura feroviara din Romania si a fost condusa, incepand din luna martie a acestui an, de actualul ministru al Transporturilor, Dan Marian Costescu.

Programele de modernizare presupun o gama complexa de lucrari – peroane, copertine, instalatii de electrificare, de semnalizare electronica, linii, tuneluri, poduri, podete noi, sistem ERTMS – nivel 2 si GSM-R (automatizarea traficului), precum si garile de pe traseu.

Pe Coridorul IV Paneuropean (Constanta – Bucuresti – Brasov – Arad – Curtici) unde sunt santiere in lucru la CFR, “lucrarile de reabilitare sunt in diferite stadii de executie, termenele de finalizare a lucrarilor find perioada 2016-2017”, se precizeaza in raspunsul CFR SA. Adica dupa termenul limita de 31 decembrie 2015.

Dar iata stadiul lucrarilor pentru fiecare santier, asa cum a fost el transmis de CFR SA:

** Proiect pilot operational pentru un sistem ETCS/ERTMS nivel 2
Stadiul de executie: 94%

** Tronsonul Frontiera – Curtici – Arad – km 614 – 41,185 km reabilitati Lungime: 41,185 Km Stadiul de executie: 92,7% Sectiunea Coslariu-Simeria – 35,93 km reabilitati

** Tronsonul Vintu de Jos – Coslariu Lungime traseu: 33,1 Km Stadiul de executie: 57 % ** Tronsonul Vintu de Jos – Simeria Lungime traseu: 42,7 Km Stadiul de executie: 18,12 %Sectiunea Coslariu-Sighisoara – 56,92 km reabilitati **
Tronsonul Coslariu – Micasasa
Lungime traseu: 37 Km
Stadiul de executie: 81,66%

** Tronsonul Atel – Sighisoara
Lungime traseu: 28,22 km
Stadiul de executie: 60,01%Poduri dunarene – Cernavoda/Fetesti
Lungime totala: 2,554 km
Stadiul de executie: 57,5%Lucrari de reabilitare poduri/podete SRCF Iasi – 5 poduri/13 podete Stadiul de executie: 5,57%

Lucrari de reabilitare poduri/podete/tuneluri SRCF Brasov – 1 pod/2 podete/3 tuneluri

Stadiul de executie: 38% Lucrari de reabilitare poduri/podete/tuneluri SRCF Timisoara – 4 poduri/1 podet/2 tuneluri Stadiul de executie: 33%.

CFR da vina pe contestatii si pe siturile arheologice

Pentru lucrarile de modernizare de la CFR, in exercitiul financiar 2007-2013, Comisia Europeana a alocat 4,4 miliarde de lei, prin Fondul de Coeziune si Fondul European de Dezvoltare Regionala. Pana la sfarsitul anului in curs, CFR SA estimeaza sa cheltuiasca doar 3,5 miliarde de lei. Adica o pierdere de 900 milioane de lei – peste 210 milioane de euro.
Si asta in conditiile in care autoritatile romane au recurs la un “artificiu”, ca sa nu se piarda mult mai multi bani pentru lucrarile neterminate la CNADNR si CFR. Este vorba de asa-numita “fazare” a proiectelor. Mai pe romaneste, daca un proiect nu este gata cu totul pana la 31 decembrie 2015, el va fi in continuare finantat cu bani europeni.

Banii vor proveni insa din alocarea bugetara aferenta exercitiului financiar 2014-2020 si vor ramane mai putine fonduri pentru proiecte noi. Oficialii CFR SA dau vina pe contestatii pentru intarzierea proiectelor.”Gradul de executie al acestor proiecte a fost influentat de numeroasele contestatii depuse in perioada 2011-2012, inca din faza de achizitie, in special contestatiile reciproce si actiunile la Curtea de Apel intre firmele participante la licitatii, prelungirea perioadelor de expropriere, descoperirea siturilor arheologice, acordarea cu intarziere a avizelor necesare relocarii unor utilitati etc”, se arata in raspunsul CFR SA pentru Europeanul.org.Ce alte santiere vor incepe la calea ferata

Dar ce proiecte vor fi finantate prioritar la CFR prin POS Transport 2014-2020? Oficialii CFR SA au precizat ca a inceput deja procedura de achizitie publica pentru proiectul Reabilitarea liniei de CF Frontiera Curtici – Simeria, Tronsonul 2 – km 614 (Radna)-Gurasada si Tronsonul 3 – Gurasada-Simeria, Sectiunea Brasov-Sighisoara; subsectiuni: 1. Brasov-Apata si 3. Cata-Sighisoara. Acestea vor fi finantate prin Mecanismul Connecting Europe Facility CEF 2014-2020.

Acestea vor fi finantate prin Mecanismul Connecting Europe Facility CEF 2014-2020. Conducerea CFR SA nu a putut insa sa precizeze cand vor incepe, dar mai ales cand vor fi gata aceste proiecte. “Avand in vedere aspectele de natura procedurala (publicare documentatie SEAP/evaluare oferte/ perioada de contestatii CNSC/Curte de Apel) nu ne putem pronunta cu exactitate asupra datei de incepere a lucrarilor”, a comunicat CFR …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *