Dinu Patriciu si Blue Air, despagubiti cu milioane de euro daca se inchide Baneasa

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Calin Popescu Tariceanu a declarat recent ca i-a cerut ministrului Transporturilor, sa pregateasca o serie de masuri prin care „Aurel Vlaicu” Baneasa sa fie transformat intr-un aeroport-anexa Romaero (societatea care depaneaza avioane), destinat primirii aeronavelor mici. Unul din motivele invocate ? poluarea sonora care ii afecteaza pe vecinii aeroportului. Dar premierul a uitat niste mici amanunte. Unul dintre acestea e faptul ca acelasi minister al Transporturilor a luat masuri pentru dezvoltarea Aeroportului Baneasa (AIBB).

Recent, AIBB s-a asociat cu companiile aeriene Eurojet (patronata de Dinu Patriciu) si Blue Air (Nelu Iordache) pentru construirea a doua noi terminale de plecari. Eurojet va realiza terminalul VIP, iar Blue Air noul terminal principal de plecari al aeroportului. Investitiile preconizate pentru cele doua obiective sunt de cate 9 milioane de euro. Asocierile (denumite tehnic concesiuni) sunt realizate pe 25 de ani, perioada dupa care terminalele ar urma sa revina in exploatarea exclusiva a aeroportului.

Asadar, daca Aeroportul Baneasa se va inchide definitiv, pentru zborurile comerciale, la 31 decembrie 2010, concesiunea pe 25 de ani va fi, in fapt, una pe doar 2-3 ani, iar Patriciu si Iordache vor reclama, pe buna dreptate, despagubiri. Cei care decid inchiderea aeroportului „trebuie sa isi asume responsabilitatea de a plati si despagubirile de rigoare firmelor care investesc acolo”, spune Stefan Mladin, directorul aeroportului. In plus, alti bani s-au bagat in pista.

Romstrade, firma administrata de Nelu Iordache, a castigat licitatia cu cantec, de acum patru ani, pentru reparatia capitala a pistei AIBB. In anul urmator, un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor propunea anularea contractului cu Romstrade, dar masura nu a fost aplicata. Poate pentru ca finantarea lucrarilor de catre Raiffeisen Bank s-a realizat tot prin intermediul Romstrade. AIBB a garantat cele 24,5 milioane de euro contractate in 2006, pentru 8 ani, cu aerogara si terenuri in suprafata de peste 78 de hectare.

Romaero, samsar imobiliar falimentar

Chiar si ideea folosirii AIBB ca un fel de anexa a societatii Romaero Baneasa nu pare una stralucita, din moment ce nici acesteia din urma nu ii merge foarte bine si supravietuieste doar gratie unor vanzari de active. Romaero dispune de peste 30 de hectare de teren, dintre care o treime sunt gajate la banca. In urma cu doua saptamani, Romaero, societate de stat controlata de AVAS, a decis vanzarea mai multor cladiri dezafectate si a terenurilor aferente prin licitatie deschisa cu strigare, la un pret total de minim 123 de milioane de lei (35 de milioane de euro), plus TVA. Imobilele se afla in imediata vecinatate a platformei Metav si a cartierului Henri Coanda (ANL), favoritul adjudecarii lor fiind omul de afaceri Gabriel (Puiu) Popoviciu, patronul platformei Metav.

Suprafata totala a imobilelor scoase la mezat de Romaero nu a fost data publicitatii, dar un reprezentant al companiei a precizat, pentru Gandul, ca aceasta nu depaseste 10% din totalul suprafetei de teren din patrimoniul societatii. Terenurile Romaero (toate cele 30 de hectare) au fost evaluate la 221 de milioane de euro (cca 737 de euro/mp), in timp ce valoarea societatii la Bursa RASDAQ este de 58 de milioane de euro. Pretul terenului in zona sare chiar si de 2.500 de euro metrul patrat.

De asemenea, directorul Mladin sustine ca „Aurel Vlaicu” respecta toate exigentele interne si internationale in materie de poluare fonica. „Avem restrictii la zborurile de noapte, tarifele fiind de patru ori mai mari in aceasta perioada. Oricum, ne pregatim sa luam toate masurile suplimentare posibile pentru limitarea la maxim a poluarii fonice. De pilda, montarea unor panouri fonoabsorbante, primele de acest fel din tara”, spune directorul AIBB.

Avioanele mici, mai zgomotoase decat cele mari

Sorin Stoicescu, fostul director al Directiei Aviatiei Civile, consid?era ca masura inchiderii e destina ta strict mafiei imobiliare, care vizeaza cele 180 de hectare ale aeroportului. Acestea s-ar putea vinde integral cu miliarde de euro, in eventualitatea inchiderii aeroportului Baneasa sau partial in cazul restrangerii activitatii. „Aeronavele Boeing 737-800, Airbus 319 sau 320 produc mai putin zgomot decat avioanele cu capacitate de numai 20 de locuri”, a declarat Stoicescu, punand sub semnul indoielii scaderea poluarii fonice in cazul folosirii aeroportului pentru zborurile VIP.

spot_imgspot_img