Sedanul compact, aceasta iubita permanenta a romanilor, poate fi regasit in cel putin zece modele aflate in acest moment pe piata noastra. Printre ele si un nou-venit care incearca sa replice in versiunea cu 4 usi ceea ce ii reuseste atat de bine in cea cu 5. Hatchback prin definitie in Vest, la noi vine si cu portbagaj separat, ca sa ne faca pe plac. Reuseste oare?
Noul Focus Sedan incearca sa se diferentieze in primul rand prin dotarile generoase incluse chiar in versiunea de baza? Trend, dar si prin cateva elemente tehnice inovatoare care nu se regasesc la concurenta. In al doilea rand, in timp ce majoritatea masinilor din segment joaca pe cartea confortului, Focus ramane mai apropiat de soferii pasionati.
Impecabil pe asfalt
Ford ramane un fabricant care propune masini cu tenta mai nervoasa chiar si atunci cand sub capota se afla un propulsor de doar 1,6 litri si 125 CP. Din acest motiv, nu esti deloc surprins sa vezi ca o iei din loc repede si ca pana la 60 km/h ai nerv si svung daca doresti sa te strecori prin trafic. Normal, motorul se limiteaza dinamic la viteze mari, pentru un 0-100 km/h fiind necesare 11 secunde, o valoare medie in segment. Insa reprizele de acceleratie pe sosea si autostrada sunt decente si nu ai senzatia ca masina ar fi submotorizata.
Sasiul este rigid si predispus la un stil de condus mai barbatesc, dar am apreciat si suspensiile capabile sa treaca peste denivelarile specifice drumurilor autohtone fara sa zgaltaie pasagerii, dar si fara sa dea senzatia de barca pe valuri. N-am apreciat insa la fel de mult cutia de viteze in doar 5 trepte, din cauza careia silentiozitatea excelenta a motorului la viteze mici dispare pur si simplu atunci cand ajungi pe autostrada, acesta auzindu-se pregnant in habitaclu.
Una dintre inovatiile de care vorbeam se numeste Torque Vectoring: toate Focus-urile vin in standard cu acest sistem, care controleaza cuplul motor indreptat spre rotile frontale pentru a preveni deraparea prin distributia optima a cuplului intre rotile fata. Rezultatul este simplu de descris in cuvinte: intri tare si foarte tare in viraje, caci masina sta lipita de drum, nu se inclina mai deloc si ramane stabila chiar si la viteze incredibil de mari pentru aceasta clasa. Per total asadar, la tinuta de drum Focus Sedan sta excelent.
Un alt element este sistemul Active Grill Shutter, care inchide automat grila frontala pentru a scadea consumul de carburant atunci cand nu este nevoie de ventilarea puternica a motorului. De altfel, consumul general de 6 litri/100 km (7,6 in testul nostru combinat) este cel mai bun din segment!
Bine dotat
Desi in echiparea de intrare in gama Trend masina nu e prea vesela la interior, sunt de apreciat calitatea plasticului de pe bord si stilul modern in care este desenat habitaclul. Normal, textilele sunt neplacute la atingere pe aceasta echipare, iar interiorul e de un gri a carui tristete este intrerupta doar de consola centrala colorat luminata, care include …