Mugur Isarescu, despre majorarea accizei la carburanti: Ne va afecta, va impinge inflatia in sus

“Ne va afecta. Deci, va impinge inflatia in sus. Deocamdata nu am introdus-o, ca e discutie inca. V-am precizat de multe ori ca introducem in datele de prognoza informatiile care au un grad ridicat de certitudine. Discutiile le lasam la capitolul discutii, eventual domeniul riscurilor. Acolo ati vazut, la riscuri? Politica fiscala si politica salariala, riscuri sa impinga inflatia in sus”, a subliniat Mugur Isarescu.Balanta riscurilor referitoare la traiectoria inflatiei este evaluata a fi inclinata in sus, iar aici Isarescu a mentionat conduita politicii fiscale si a celei a veniturilor, in contextul incertitudinilor legate de maniera de implementare a Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, de noile initiative legislative specificate in Programul de guvernare vizand sfera taxarii si a impozitarii, dar si de posibila adoptare de masuri fiscale corective pentru mentinerea deficitului bugetar in tintele propuse. Tot la riscuri se mentioneaza incertitudini privind magnitudinea cresterilor la preturile gazelor naturale si energiei electrice.
Citeste sI: Accizele la benzina si motorina vor creste semnificativ. Cu cat se va mari pretul carburantilor, la pompa
Acesta a aratat, in conferinta de prezentare a Raportului asupra inflatiei, ca dinamica prognozata a preturilor administrate este afectata semnificativ pentru anul in curs de masura privind eliminarea unor taxe nefiscale incepand cu luna februarie 2017 si de incertitudini privind evolutia acestora, in contextul evolutiilor recente de pe piata energiei electrice si al finalizarii procesului de liberalizare pana la finele anului curent, transmite Agerpres.Potrivit guvernatorului BNR, rata anuala a inflatiei IPC a accelerat pe parcursul trimestrului II din 2017, iar printre determinanti acesta a mentionat cresterea costurilor de productie, indeosebi in industria alimentara, largirea excedentului de cerere agregata, cresterea pretului gazelor naturale si augmentarea schemei de sprijin pentru producatorii de energie electrica din surse regenerabile, manifestarea unor socuri temporare de oferta la nivelul citricelor si al fructelor meridionale, precum si majorarea preturilor produselor din tutun, asociata doar partial anticipatei modificari a accizei.In sens contrar a actionat corectia inregistrata de cotatiile petrolului pe pietele internationale.Cresterile de pret au caracterizat majoritatea produselor din cosul de consum. De asemenea, presiunile acumulate pe plan intern incep sa transpara la nivelul preturilor de productie, odata cu disiparea influentei dezinflationiste a mediului extern. Potrivit guvernatorului BNR, majorarile de pret operate pe segmentul “energie” in T2 inverseaza traiectoria descendenta a dinamicii anuale a preturilor administrate.Isarescu sustine ca viteza de crestere a consumului populatiei este similara perioadei pre-criza, iar nivelul scazut al ratelor dobanzilor si diminuarea aversiunii la risc contribuie la cresterea rolului creditarii in impulsionarea cererii. Gradul de utilizare a capacitatilor de productie depaseste media pe termen lung in majoritatea grupelor industriale, dar investitiile treneaza.Banca Nationala a Romaniei (BNR) a revizuit prognoza de inflatie pentru finalul acestui an la 1,9%, in conditiile in care anterior estima un nivel al ratei inflatiei de 1,6%, in scadere cu 0,1 puncte procentuale.Accizele la carburanti ar putea reveni la nivelul din anul 2016, cresterea fiind propusa pentru ca au scazut incasarile la buget din aceasta taxa cu 634,3 milioane lei, iar preturile la motorina sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeana, dupa Luxemburg si Bulgaria, conform unui proiect de ordonanta privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP).”Pentru mentinerea preturilor produselor petroliere competitive in regiune, se propune revenirea, pentru benzina si motorina, la nivelurile accizelor practicate in anul 2016, respectiv la benzina cu plumb – 3.022,43 lei/tona, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fara plumb – 2.643,39 lei/tona, 2.035,40 lei/1.000 de litri si la motorina – 2.245,11 lei/tona, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri”, informeaza MFP.Conform notei de fundamentare, desi in semestrul I al anului 2017 consumul de motorina a crescut fata de semestrul I al anului 2016 cu 253,07 milioane litri, iar cel de benzina fara plumb cu 58,854 milioane litri, incasarile au scazut cu 634,348 milioane lei, respectiv 223,661 milioane lei, motivele principale fiind scaderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevazut pentru motorina, de la 1.897,08 lei/1000 litri, la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevazut pentru benzina fara plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri, la 1.656,36 lei/1000 litri, precum si scaderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adaugata.”Scaderea nivelului accizelor pentru benzine si motorine a vizat in principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil in alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din tara noastra si, prin urmare, aveau preturi la pompa mai scazute. In prezent, urmare analizei efectuate in ceea ce priveste nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constata ca Romania are printre cele mai scazute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevazute de legislatia Uniunii Europene. Astfel, Romania a ajuns in iulie 2017 sa inregistreze cel mai mic pret al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeana (0,997 euro pe litru cu taxe) si al treilea cel mai mic pret pentru motorina (0,977 euro pe litru cu taxe), dupa Luxemburg (0,955 euro pe litru) si Bulgaria (0,961 euro/litru)”, mentioneaza sursa …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *