NASA a lansat NuStar, telescopul care va studia evolutia Universului

NASA a lansat cu succes telescopul cu raze X NuSTAR, capabil sa ofere imagini ale Universului la rezolutii fara precedent.Racheta portanta Pegasus XL, apartinand firmei americane Orbital Science Corporation, care a transportat telescopul NuSTAR pe orbita, a fost lansata din zbor, de pe un avion Lockeed L-1011, la ora 15:58 GMT, de la altitudinea de 11.900 de metri. Avionul cu trei reactoare a decolat cu o ora mai devreme de pe o pista din atolul Kwajalein, din insulele Marshall din Pacific.Dupa ce a ramas in cadere libera timp de 5 secunde, dupa desprinderea de avion, racheta si-a aprins motoarele. Dupa 70 de secunde prima treapta a rachetei si-a epuizat combustibilul si s-a desprins. Cea de-a doua treapta a preluat sarcina de a scoate telescopul pe orbita si motorul sau a functionat timp de 90 de secunde, pana la epuizarea combustibilului.Separarea celei de-a treia trepte a rachetei Pegasus Xl s-a produs la ora 16:12 GMT, la 13 minute dupa desprinderea de avion, iar telescopul NuSTAR a ajuns pe orbita sa ecuatoriala, la putin peste 600 de kilometri de Pamant.In prima saptamana de la lansare, echipa NASA care se ocupa de misiunea acestui telescop va derula o serie de teste pentru a se asigura ca toate sistemele functioneaza corespunzator.”NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) ne va ajuta sa intelegem felul in care a evoluat Universul de la Big Bang (explozia primordiala) pana la complexitatea sa din prezent”, declara recent, intr-o conferinta de presa Paul Hertz, directorul Departamentului de astrofizica al NASA, cu sediul al Washington,”Vom putea observa cele mai calde obiecte cosmice, precum si pe cele mai dense, sau pe cele mai incarcate cu energie, intr-o maniera fundamental noua”, a explicat si Fiona Harrison, de la Institutul Tehnologic din California, principalul …