Pensiile private – afacerea secolului in Romania

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

O estimare prudenta arata ca circa 2,6 milioane de platitori de CAS se vor inrola in sistemul de pensii obligatorii administrate privat.
Un studiu realizat de Allianz Global Investors arata ca, desi reforma pensiilor in Romania a inceput cu intarziere si cu destule erori si balbaieli, piata romaneasca
a pensiilor private ar putea deveni una dintre cele mai dinamice din Europa Centrala si de Est.
Reforma si privatizarea pensiilor au inceput tarziu in Romania, in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est, arata un studiu recent elaborat de Allianz Global Investors. Restructurarea sistemului public de pensii s-a facut abia in 2000, introducerea pensiilor obligatorii administrate privat s-a amanat pentru 2008, iar pilonul III, al pensiilor private facultative, abia a fost pus in functiune. Ramane de vazut in ce masura reformele din sistemul de pensii de stat se vor dovedi sustenabile pe termen lung, spun autorii studiului. Ramane, de asemenea, de vazut daca modul de conceptie si organizare al celor doi piloni de pensii private va fi in masura sa exploateze eficient potentialul pietei romanesti de profil.

In prezent, in Romania, la nivelul persoanelor fizice, tendinta spre economisire prin investitii in active financiare este concurata puternic de tentatia consumului, se mai spune in studiu. Cererea de produse de consum este enorma, in special cea de obiecte de folosinta indelungata. Gradul de indatorare al populatiei este extrem de ridicat in Romania si este de asteptat ca acesta sa creasca in continuare, impulsionat de anticiparile optimiste in privinta cresterii economice.
Produsele de economisire ar putea deveni din ce in ce mai populare, in conditiile unui mediu economic favorabil, ale ratei scazute a somajului si ale sporirii veniturilor populatiei. Cu toate acestea, intarzierea introducerii pilonului II de pensii blocheaza economisirea pe termen lung. Gradul redus de penetrare al asigurarilor de viata constituie, de asemenea, un motiv de ingrijorare, in conditiile in care portofoliul financiar al romanilor este, oricum, destul de redus. Asigurarile de viata reprezinta doar 0,3% din PIB, fata de 5,6% in UE – 15 si 1,1% in Europa Centrala si de Est.

Potrivit studiului, introducerea pensiilor private facultative inaintea celor obligatorii a constituit o greseala din partea autoritatilor romane, care ii va afecta deopotriva pe angajati, angajatori si pe administratorii de fonduri. In felul acesta, spun cei de la Allianz Global Investors, incertitudinile care planeaza in jurul pilonului II de pensii vor submina increderea potentialilor participanti si in pensiile private facultative.
Mai mult, frecventele modificari in legislatia pensiilor de stat au facut ca populatia sa-si piarda increderea si in sistemul public. In intervalul 2000-2004, aceasta legislatie a fost modificata de nu mai putin de 23 de ori, fara a se schimba substantial sistemul, se arata in studiu. De asemenea, intre 1990 si 2004, numarul pensionarilor a crescut de la 3,5 la 6,1 milioane, iar numarul de platitori de contributii sociale a scazut de la 8 la 4,5 milioane.

Acumularea de capital in fonduri de pensii private facultative ar putea fi bruiata de incertitudinile legate de introducerea pilonului II, precum si de costurile financiare ale angajatorilor. Mai mult, limita de deductibilitate fiscala a contributiilor, de 200 de euro pe an, atat pentru salariat, cat si pentru angajator, nu este deloc atractiva pentru segmentul de populatie cu venituri medii si mari, principalul grup-tinta de clienti.
Participarea nu va fi mai mare de 20% din totalul celor care au dreptul sa intre in sistem, iar contributia anuala nu va depasi cei 200 de euro deductibili. Printre cei care se apropie de varsta maxima de participare, de 55 de ani, participarea va fi si mai redusa, datorita obisnuintei de a economisi in depozite bancare si a cheltuielilor de consum.

In Polonia, reforma pensiilor a inceput in 1999. In primul rand, a fost modificat radical regimul pensiilor de stat, care au devenit din-
tr-un sistem „pay-as-you-go” (actualii angajati platesc din contributii pensiile actualilor pensionari) un sistem de contributii notionale definite, care stabileste o relatie de echivalenta stricta intre volumul contributiilor si cel al beneficiilor primite dupa retragerea din activitate. Pe de alta parte, in Polonia, pilonul II de pensii a fost creat prin transferul in administrare privata a unui procent de 7,3% din salariul brut, si nu doar de 2%, ca in Romania.
In Bulgaria, pensiile obligatorii administrate privat au fost introduse in 2002, prin transferul in administrare privata a 5% din salariul brut al participantului. Exista si un plafon al castigurilor salariale virate sub forma de contributii la pilonul II, de 1.400 de leva (720 de euro). Participarea este obligatorie pentru toti salariatii nascuti dupa 31 decembrie 1959, cei mai in varsta fiind exclusi din sistem.

Pentru Romania, cel mai important este ca sistemul de pensii private, in special pilonul II, sa inceapa sa functioneze efectiv. „Romania este a doua tara din regiune, dupa Polonia, ca numar de locuitori, si dispune de un potential impresionant de recuperare a decalajelor”, se arata in studiul elaborat de Allianz Global Investors. Care este de parere ca, daca va reusi sa mentina actualul ritm de crestere economica, Romania va deveni una dintre cele mai dinamice piete de pensii private din Europa Centrala si de Est.

Introduse in 2002, fondurile de pensii private obligatorii (pilonul II) au cunoscut o dezvoltare impresionanta in Bulgaria, arata studiul realizat de Allianz Global Investors. La sfarsitul anului 2006, 2,4 milioane de salariati, reprezentand aproape 82% din totalul fortei de munca din Bulgaria, erau inscrisi la aceste fonduri. Volumul activelor administrate a ajuns la 523 milioane euro, iar procentul contributiei a fost majorat la 5% din salariul brut in ianuarie 2007.
Cresterea rapida a volumului de active administrate se datoreaza, in primul rand, contributiilor participantilor si mai putin randamentelor investitionale ale fondurilor, intrucat piata se afla inca intr-un stadiu incipient, se mai spune in studiu. Dat fiind ca rata de participare la sistem este deja inalta, pe viitor, principalul factor de crestere va fi cresterea salariala. Numarul de noi participanti la sistem isi va incetini cresterea si va depinde mult de dezvoltarea ulterioara a pietei muncii.

La sfarsitul lui 2006, fondurile de pensii obligatorii din Polonia numarau
12,4 milioane de participanti, reprezentand 85% din totalul angajatilor. In ultimii ani insa, rata de participare a scazut, in urma radierii conturilor inactive. De asemenea, cresterea salariala modesta din Polonia, comparativ cu alte tari din regiune, precum si stagnarea ratei de participare la fonduri vor incetini, in urmatorii ani, ritmul de crestere al activelor fondurilor de pensii private obligatorii.
Proiectia realizata de Allianz Global Investors indica o rata anuala de crestere a activelor administrate de 17% pana in 2015, cand se va atinge cifra de 127 miliarde euro, luand in considerare un randament mediu anual de 5%.
Principala problema identificata de realizatorii studiului se refera la politica de investitii mult prea conservatoare impusa de autoritati administratorilor de fonduri, in primul rand plafonul redus al investitiilor in active din strainatate. Cu toate acestea, Polonia ramane principala piata de pensii private din Europa Centrala si de Est. La sfarsitul lui 2006, administratorii gestionau, doar la pilonul II, active de 30 miliarde euro.

spot_img