PNL lasa PSD cu avionul pentru demnitari de 64 de milioane de euro in brate. Ilie Sarbu: “Daca il aveam acum, Crin nu mai trebuia sa ia cursa de linie spre Elvetia”

de Anca SIMINA Publicat la: 18.09.2013 17:43 Ultima actualizare: 18.09.2013 17:45

Achizitionarea unui avion special pentru transportul primilor patru oameni in stat – presedintele Romaniei, presedintele Senatului, presedintele Camerei Deputatilor si prim-ministrul – care va putea fi insa folosit si de ministri, separa din nou USL.
In comisia de aparare din Senat unde a ajuns ordonanta de urgenta care pune in mainile ministrului Apararii, Mircea Dusa (PSD), cumpararea unei aeronave a demnitarilor, liberalii au pus astazi la indoiala, cot la cot cu PDL, oportunitatea achizitiei in acest moment, senatorii interesandu-se in primul rand de pret. Raspunsul primit de la generalul maior Catalin Moraru, loctiilorul sefului Departamentului pentru Armament din MApN, prezent la discutii, a fost ca estimarile interne arata ca avionul va costa 56 de milioane de euro in leasing pe 4 ani, iar costurile de mentenanta vor fi ce del putin 1 milion de euro pe an. Acelasi avion, cel mai probabil un business jet long-currier, din spusele presedintelui Comisiei pentru aparare, liberalul Corneliu Dobritoiu, ar costa, in estimarile MApN, 35 de milioane de euro daca ar fi luat cu banii jos.

Din datele prezentate de generalul Moraru in Senat, in spatele usilor inchise, in realitate costurile vor atinge 64 de milioane de euro. Celor 56 de milioane de euro pentru aeronava propriu-zisa li se vor adauga 6 milioane pentru echipamentele tehnice speciale care vor fi instalate si 2 milioane de euro pentru pregatirea pilotilor. In plus, avionul va fi mai mare decat cel prezentat de Victor Ponta public, reprezentantul MApN vorbind de “o aeronava cu 16 locuri in care s epot face si mai putine”.
Dobritoiu: “Ministerul are alte nevoi uriase care trebuie acoperite acum”
Chiar daca achizitia a fost aprobata in Guvern pe 27 august, in Senat PSD-istii au ramas singurii sustinatori fara rezerve ai ideii de a cumpara avionul in acest an. “Nu a fost vorba de o respingere a achizitiei, dar vrem sa ne edificam asupra costurilor. Oportun ar fi sa discutam daca cu acesti bani nu am putea acoperi alte nevoi stringente. N-as vrea sa ajungem sa ne intrebam daca chelului tichie de margaritar ii trebuie acum. In opinia mea, Ministerul are nevoi uriase care trebuie acoperite, mai ales in conditiile actuale de turbulente internationale”, a explicat pentru gandul fostul ministru al Apararii, Corneliu Dobritoiu.
Potrivit senatorului PNL, in comisie s-au pus “intrebar legitime legate de oportunitatea acestei achizitii, de costurile totale, inclusiv legate de mentenanta, apreciindu-se necesitatea unei astfel de achizitii, dar votul majoritar fiind pentru amanarea discutiei pana la o sedinta in care, pe baza datelor economico-financiare de la MApN, sa se poata evalua daca este oportuna? in acest moment”.
Daca Guvernul opteaza pentru un avion nou, pentru care are deocamdata alocate doar 3 milioane de euro, prima rata, senatorii sugereaza si un second-hand. “Nu va ascund ca s-a discutat fara argumente deocamdata si despre alte variante ca achizitionarea unui avion in serviciu, second-hand, pentru acoperirea nevoilor de transport special. Datele ar trebui sa fie furnizate de institutie. Speram ca la sedinta urmatoare sa fie asigurate”, a adaugat Corneliu Dobritoiu.
Catalin Moraru ar fi explicat insa ca, desi s-au facut studii pentru ambele variante, se opteaza pentru un avion nou.
Igas: “E strigator la cer sa pierzi 21 de milioane de euro. Nu e momentul”
In randul opozitiei, criticile vizeaza momentul achizitiei si optiunea pentru leasing. “Intentia Guvernului este sa-l plateasca in leasing, costul final fiind de 56 de milioane pe 4 ani. In plus avem 6 milioane de euro pentru sistem antiracheta si alte echipamente necesare si 2 milioane de euro pentru pregatirea pilotilor. In acelasi timp, reprezentantul MApN ne-a informat ca, daca acelasi avion s-ar plati cash, ar costa 35 de milioane de euro. Este strigator la cer sa pierzi 21 de milioane de euro doar ca sa te duci sa indestulezi niste firme de leasing. Daca tot …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *