Romania nu mai are spargatoare de gheata. In 1996, apele inghetate ale Dunarii au fost pe punctul de a inunda Isaccea

Modernizarea remorcherului “Perseusa”, singura nava care poate despica zapoarele, a fost aprobata la Transporturi si Finante, dar s-a blocat la Secretariatul General al Guvernului.
Daca apele Dunarii vor ingheta in aceasta iarna, s-ar putea produce o situa?tie de criza pe fluviu, din cauza ca Romania nu mai are spargatoare de gheata functionale. Pe hartie, ar exista doua remorchere de 6.600 CP, care au clasa de gheata si pot fi utilizate la spagerea ghetii pe Dunare, “Perseusa”, aflat in dotarea Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati, si “Herculesa”, din dotarea Agentiei pentru Salvarea Vietii Omenesti pe Mare din Constanta.
Dar, potrivit directorului AFDJ Galati, Dorian Dumitru, la acest moment nava “Herculesa” nu e functionala, iar “Perseusa” are durata de serviciu depasita. “E mentinuta functionala datorita echipajului si Serviciului Tehnic al AFDJ. Anul trecut, Autoritatea Navala Romana ne-a impus o inspectie speciala pentru a ne elibera acte de navigatie pentru 3 luni, pentru a putea interveni la spargerea ghetiia”, ne-a declarat directorul AFDJ Galati.
Zapoarele pot duce la inundatii
Lipsa unor spargatoare de gheata poate genera situa?tii de mare risc, ca in 1996. “Zona cea mai vulnerabila este sectorul in aval de Isaccea, la Mila 51, unde Dunarea e lata. In 1996, acolo s-a creat un prag. Gheata sparta, banchiza cu banchiza, s-a suprapus pana a ajuns la fundul albiei Dunarii si in decurs de cateva ore a crescut cu peste un metru nivelul in amonte de Isaccea. Se punea problema ca va fi inundata Isaccea si a trebuit sa se intervina la spargerea acelui zapor. Fara Perseus, fara Hercules, nu mai are cine sa ne ajutea”, a adaugat Dorian Dumitru. ?
Varianta optima, remoto?rizarea?navei “Perseusa”
Construirea unui spargator de gheata nou ar costa 25 de milioane de euro. Specialistii AFDJ sustin ca varianta optima este modernizarea echipamentelor de pe “Perseusa”. Nava a fost construita in 1990 la Santierul Naval Braila.
La inspectia efectuata anul trecut s-a constatat ca la tabla bordajului uzura este foarte mica si, in consecinta, se poate merge doar pe varianta modernizarii echipamentelor. “S-a facut inspectia cu ultrasunete si uzura tablei bordajului e foarte mica fata de grosimea tablelor din constructie. Deci avem un corp bun, venim cu motoare, cu echipamentea”, a precizat directorul AFDJ, potrivit caruia “dupa remotorizare, nava va fi functionala o perioada de 20 de ania”. ? ?
Proiect tergiversat
Conform studiului de fezabilitate, modernizarea ar costa 8,4 milioane de euro. Exista si proiectul tehnic, avizat de Bureau …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *