Care carne din supermarket e mai sănătoasă? La ce să fii atent când cumperi pui, curcan sau pește

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

​Carnea de pui este carnea cel mai des utilizată în bucătăriile românilor, dar și la nivel mondial. La prima vedere, pare să aibă cele mai multe avantaje – se gătește ușor și rapid, prețul este accesibil, iar despre carnea de pui se spunea, cu mulți ani în urmă, că este cea mai sănătoasă. Tocmai din cauza consumului foarte ridicat, puii au ajuns însă să fie crescuți cu furaje și agenți de afânare în doar câteva zile. Așa s-a ajuns ca până și carnea de porc – blamată multă vreme pentru faptul că este o carne cu un conținut mai ridicat de grăsime și aduce mai mult colesterol – să fie mai sănătoasă decât cea de pui, dacă vorbim despre carnea din supermarket, spun răspicat nutriționiștii.

CarneFoto: Angelo Cordeschi | Dreamstime.com

Carne de pui sănătoasă din comerț? Da, se poate, dar trebuie să fii atent la ambalaj

La modul ideal, cea mai sănătoasă carne este cea crescută natural în gospodărie, nu cea destinată comerțului. Ce faci însă în cazul în care nu ai acces la o sursă de carne de la păsări sau animale crescute în gospodărie și ești nevoit să consumi exclusiv carne din comerț? Care variantă este cea mai sănătoasă? Către ce ar fi cel mai bine să te îndrepți și ce să eviți?

Lygia Alexandrescu, consultant în nutriție sportivă, educație alimentară și comunicare nutrițională, explică, pentru HotNews.ro, care sunt cele mai bune variante și de care ar trebui să ne ferim.

Lygia Alexandrescu, nutriționist / Foto: Agerpres

Faptul că până și carnea de porc, blamată multă vreme pentru conținutul mai ridicat de grăsime, a ajuns mai sănătoasă decât cea de pui este o realitate, spune răspicat nutriționistul Lygia Alexandrescu.

„Este o realitate, puiul se crește rapid cu furaj – care conținea, într-o vreme, și hormon estrogen, dar între timp s-a dovedit că lucrurile s-au mai schimbat un pic în bine – însă sunt agenții de afânare care îi cresc foarte repede. Înainte, un pui se creștea din martie-aprilie, de când se punea cloșcă, până în octombrie, când de abia se făcea de un kilogram și jumătate. Acum se cresc și în câteva zile, iar în 2-3 săptămâni găsim o găină de 4-5 kilograme crescută într-o lună, ceea ce nu este firesc. Este clar că sunt niște potențiatori de creștere adăugați.”

Există însă, chiar și în supermarket, variante de carne de pui pe care nutriționiștii le recomandă în special pentru copiii alergici, dar nu numai, crescuți cu porumb. „Aceste variante chiar sunt echilibrate, în sensul că putem recunoaște foarte ușor dacă acea carne de pasăre are potențiator de creștere, agent de creștere rapidă.”

Carne de oui / Foto: Nitr | Dreamstime.com

Cum recunoaștem aceste variante de carne de pui mai sănătoasă? „Spre exemplu, dacă osul este mai moale sau mai tare – cu cât e mai tare, cu atât acea pasăre n-a avut osteoporoză, adică nu a avut dezechilibru hormonal, atâta timp cât nu s-au adăugat agenți de creștere. Este exact ca la om. Acești agenți de creștere afânează osul și, practic, poți să mesteci osul. Osul devine foarte, foarte ușor de amestecat. Cu cât osul este mai tare, cu atât ne dăm seama că furajul a fost de mai bună calitate”, explică nutriționistul Lygia Alexandrescu.

Și încă ceva: există pui pe care scrie clar pe ambalaj: crescut în 55 sau 58 de zile. „Ceea ce este cu totul altceva. Vorbim de aproape două luni, adică un proces mai lent de creștere, firescul adică, iar la curcan chiar vorbim de peste 3 luni”, spune Lygia Alexandrescu.

Poți consuma cu încredere carne de curcan, dar ar fi bine să eviți aripile

Am întrebat-o pe Lygia Alexandrescu și despre carnea de curcan din comerț – este sau nu în aceeași situație cu carnea de pui? „La curcan trebuie să fim atenți doar la piele și la aripi, pentru că, atunci când se fac tratamentele, ele se fac în aripă. În schimb pieptul de curcan, pulpa de curcan sunt foarte recomandate și se pot chiar amesteca – se pot face amestecuri de curcan cu porc, cu mușchi de porc, se pot face inclusiv sărmăluțe, și atunci vorbim despre un produs dietetic.

Carne de curcan / Foto: Enjoyphoto | Dreamstime.com

Carnea de vită nu mai are nevoie de niciun fel de prezentare – este o carne foarte sănătoasă și mai consistentă, așa cum este și carnea de porc.

Peștele, între cea mai sănătoasă carne și contaminarea cu mercur

În ceea ce privește peștele însă, circulă tot felul de legende. Cum alegem o carne de pește care să nu ne facă mai mult rău decât bine?

Peștele conține mercur, metale grele, urme de plastic, din cauză că mănâncă din apele poluate. Lygia Alexandrescu ne învață însă un truc: „Peștele, cu cât este mai mic, cu atât este mai bun, mai sănătos. Ar fi bine să nu ne îndreptăm către rechin și ton, ci spre peștele de la începutul lanțului trofic, adică dorada, biba de mare, păstrăv – peștii mici și albi și de apă dulce, dacă se poate. Sigur că vorbim despre păstrăv de captură. Dar măcar este un pește alb, un pește ușor. Sigur că și somnul de Dunăre este foarte bun. Șalăul nu poate fi hormânat din cauză că moare.”

Pește / Foto: Ilfede | Dreamstime.com

Sunt anumite tipuri de pește mic a căror carne este foarte sănătoasă, este concluzia Lygiei Alexandrescu: „Cu cât peștele este mai mare ca dimensiune, cu atât este mai mare și riscul de a fi mai contaminat cu metale grele și de a mânca stârvuri și de a se hrăni cu tot ce înseamnă produse care ar putea crește numărul de toxine din corpul lui.”

Nu uitați însă de recomandarea nutriționistului: carnea ar trebui consumată cam de 3 ori pe săptămână. În restul timpului, legumele și fructele nu ar trebui să lipsească din dieta noastră.

Foto: Dreamstime.com.

spot_imgspot_img