Cum pilotezi motocicleta pe timpul iernii

Iarna este un anotimp extrem de capricios. Schimbarile meteorologice dese: frigul, alternanta zilelor calde/reci dar si fenomenele extreme cum ar fi lapovita sau ninsoarea abundente, sunt cele care fac ca pilotajul sa fie dificil pe tot parcursul sezonului hiverbal. De aceea, majoritatea motociclistilor isi inchid vehiculele in garaj, odata cu primele zile geroase si le scot abia cand infloresc ghioceii!

Cu toate acestea, unii motociclisti prefera sa isi asume riscuri pilotand, pe vreme potrivnica, in extra sezon. De fapt, un celebru dicton care circula in randul riderilor spune ca “motociclistii adevarati merg si iarna”.

De altfel, o serie de rideri sunt vazuti pilotand celebrele vehicule pe doua roti, chiar daca vremea este una potrivnica. Unii fac acest lucru din pura pasiune, altii, pur si simplu, pentru ca isi doresc sa ajunga mai repede la destinatie.

Ce sa faci pe vreme potrivnica?

Sa presupunem ca ai plecat la drum si te-ai blocat undeva, deoarece ninsoarea a pornit dintr-o data. Atata timp cat te afli in camp deschis sau la munte, riscul de a nu mai putea pleca pe roti este extrem de ridicat.

In acest sens, te ajuta sa ai o motocicleta echipata cu mansoane incalzite care poate face diferenta intre confortul termic deplin si degetele inghetate, chiar daca porti un set de manusi groase!

De asemenea, ai grija sa ai un acumulator moto in stare optima de functionare, mai ales in conditii de vreme rece!

Atentie la aderenta!

Aderenta este un subiect extrem de important, mai ales atunci cand te incumeti sa devii motociclist erou, pe timp de iarna! Chiar daca ai pornit la drum intr-o zi cu temperaturi aproapiate celor de primavara, nimic nu iti poate garanta faptul ca atunci cand te vei intoarce, nu vei avea o zi cu temperaturi negative!

In aceste conditii este clar ca majoritatea pneurilor de motocicleta nu se comporta grozav in conditii de temperaturi negative. In plus, atata timp cat carosabilul este ud sau acoperit cu un strat foarte subtire de zapada, aderenta scade si mai mult, iar pericolul producerii de accidente te paste la fiecare pas. In acest context, sfatul care te poate salva din incurcatura este acela sa actionezi toate comenzile foarte lin, sa anticipezi bine traficul si sa iti iei marja de siguranta cat mai mare!

Cu alte cuvinte, trebuie sa eviti franarea de urgenta din scurt, caci, pentru asta, aderenta motocicletei tale tinde catre 0. In plus, este de preferat sa eviti inclinarile mari si bruste, iar franarea cat si accelerarea sa se faca intr-un mod progresiv. Treptele de viteza se schimba mai devreme decat de obicei, astfel incat, sa nu ai foarte mult cuplu la roata si sa minimizezi riscul derapajelor.

Ce spune Codul Rutier

Prevederile Codului Rutier stipuleaza faptul ca “este interzisa circulatia in conditii de carosabil acoperit cu zapada, gheata, mazga”, precum si in orice situatie in care conditiile de drum nu pot asigura o aderenta corespunzatoare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *