Rezultatele primelor măsurători făcute de România după dragările canalului Bâstroe. „Efectele în niciun caz nu vin de azi pe mâine”

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Primele măsurători făcute de autorități pe apele teritoriale ale României, după dragările canalului Bâstroe, confirmă că debitele nu s-au modificat față de debitele statistice din ultimii 10-20 de ani în acea zonă, dar pentru o concluzie generală este nevoie de măsurători și în partea ucraineană, pentru care se așteaptă acordul scris, a anunțat joi Tanczos Barna, Ministrul Mediului.

Tronson navigabil al canalului Bâstroe Foto: AGERPRES

Tanczos Barna: România nu va fi niciodată de acord cu lucrări care să afecteze biodiversitatea Deltei Dunării

Ministrul Mediului a prezentat joi la Guvern primele rezultate ale măsurătorilor făcute de autoritățile române, după dragările canalului Bâstroe și că biodiversitatea astăzi în Delta Dunării nu este afectată de aceste lucrări.

  • „În ultimele săptămâni colegii de la ANAR și ARBDD au făcut primele măsurători care au fost finalizate săptămâna trecută cu privire la debitul Dunării pe Chilia și pe secțiunile unde avem acces pe apele teritoriale ale României și unde am putut am mers până la malul celăilalt al Dunării cu acordul partenerilor și vecinilor ucraineni.
  • Aceste măsurători confirmă faptul că debitele nu s-au modificat față de debitele statistice din ultimii 10-20 de ani în acea zonă. Confirmă de asemenea că pe cele 14 secțiuni transversale nu sunt modificări substanțiale cauzate de dragări, dar trebuie subliniat faptul că aceste măsurători vizează 14 secțiuni transversale pe o lungime de aproape 100 kilometri.”, a declarat ministrul.

Acesta a subliniat că pentru o concluzie generală este nevoie de măsurători și în apele teritoriale ale Ucrainei.

  • „Pentru a avea o concluzie generală avem nevoie de acordul părții ucrainene care a fost promis și confirmat verbal în această săptămână la întâlnirea bilaterală de la Ministerul Transporturilor și așteptăm confirmarea în scris a acestui acord astfel încât cele 3 vapoare pregătite de Ministerul Transporturilor să finalizeze această procedură de măsurare a adâncimii și de calculare a debitelor și să putem trage concluziile finale.
  • Efectele în niciun caz nu vin de azi pe mâine. Biodiversitatea astăzi în Delta Dunării nu este afectată de aceste lucrări și România nu va fi niciodată de acord cu lucrări care să afecteze biodiversitatea.”, a declarat Tanczos Barna.

Ar putea România să ceară despăgubiri? O decizie – după ce se vor finaliza măsurătorile din Ucraina

Întrebat dacă se analizează posibilitatea ca România să ceartă despăgubiri după finalizarea acestor măsurători, ministrul Mediului a spus că este nevoie de concluziile finale.

  • „Nu am analizat această posibilitate pentru că nu avem concluziile finale. Avem nevoie de acordul scris al părții ucrainene pentru a face măsurătorile, pentru a calcula debitele actuale și să vedem dacă într-adevăr au fost modificări semnificative de adâncimi în zonele despre care vorbim și după aceea vom analiza toate măsurile care se impun.”, a mai precizat joi ministrul Mediului.

Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj pe Chilia şi pe Bâstroe până la finalizarea situației

Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu a anunţat, marţi, după întâlnirea care a vizat Canalul Bâstroe, că partea ucraineană s-a angajat să oprească orice fel de dragaj până la clarificarea situaţiei, iar măsurătorile programate să înceapă în 15 martie se vor derula potrivit calendarului convenit. La întâlnirea trilaterală a participat și o delegație a Comisiei Europene.

  • „Vestea bună este că Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj pe Chilia şi pe Bâstroe şi am stabilit împreună cu delegaţia Comisiei Europene că activitatea principală de la acest moment se va canaliza către consolidarea canalului Sulina, investiţiile în canalul Sulina în aşa fel încât să creştem capacitatea de tranzit pentru preluarea tuturor navelor care sunt pe clusterul Dunării maritime. (…) Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj, fie el operaţional, de întreţinere sau altă formă”, a declarat Ionel Scrioşteanu, potrivit News.ro.

El a precizat că rămâne valabil calendarul de măsurători stabilit de cele două părţi.

  • „Calendarul de măsurători rămâne valabil, rămâne să primim acel accept din partea Ministerului Apărării din Ucraina pentru că este o zonă dificilă din punct de vedere al riscurilor, în măsura în care vom primi acel acord, acel aviz şi condiţiile în care se va desfăşura măsurătoarea, începând din 15 martie vom intra la măsurători. (…) Cel mai important este că până se vor finaliza măsurătorile nu vor mai face alte tipuri de activităţi de dragaj. După ce vom avea aceste măsurători, vom vedea care sunt măsurile şi dacă sunt necesare măsuri de luat în acea zonă”, a explicat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.

Prioritate zero: creșterea capacității canalului Sulina

Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, reprezentanții Comisiei Europene care au participat la întâlnirea de la Ismail, au fost de acord cu solicitările României și au subliniat că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creșterea capacității canalului Sulina.

Acest aspect a fost subliniat de reprezentanții DG MOVE și confirmat de omologii ucraineni.

Măsurile pentru creșterea capacității canalului Sulina vizează:

  • sporirea numărului de piloți;
  • modernizarea sistemului de balizaj pentru a se putea naviga în condiții de siguranță pe timp de zi și de noapte;
  • achiziționare de nave tehnice și de software modern de management al traficului.

Reprezentanții Comisiei Europene au menționat că peste 50% din traficul de mărfuri sprijinit prin Planul „Solidarity Lanes” se desfășoară pe Dunăre. În acest context au subliniat importanța creșterii capacității canalului Sulina, acesta fiind prioritar pentru obiectivele vizate prin „Solidarity Lanes”.

Citește și:

spot_imgspot_img