Sondaj în rândul a 50.000 de elevi: Peste 80% cred că tezele din acest an ar trebui înlocuite cu o altă formă de evaluare – Consiliul Național al Elevilor – Educatie

Consiliul Național al Elevilor propune, în locul tezelor, introducerea unor testări standardizate care să evalueze gândirea critică a elevilor și competențele acumulate, în funcție de materia și conținuturile curriculare studiate, și prezintă rezultatele unui sondaj care arată că peste 80% dintre cei 50.000 de elevi participanți ar prefera înlocuirea tezelor, în acest an, cu o altă formă de evaluare. Reamintim că Ministerul Educației analizează varianta înlocuirii tezelor, în acest an, cu un alt tip de evaluare, dar care să nu aibă aceeaşi pondere, ci să fie notată normal.

Respondenții consultării, se împart, după defalcarea pe anii de studiu, după cum urmează:

gimnaziu: 9,7%

  • clasa a IX-a: 26,6%
  • clasa a X-a: 24,7%
  • clasa a XI-a: 21,7%
  • clasa a XII-a: 17,3%

Cum ar trebui să fie organizate lucrările scrise semestriale (tezele) anul acesta?

Conform rezultatelor formularului de consultare, 80,9% dintre elevi au răspuns că preferă înlocuirea tezelor în acest an școlar cu o altă formă de evaluare sumativă. Totodată, 10,2% dintre respondenți consideră că tezele ar trebui susținute în baza unei programări, astfel încât toți elevii să fie evaluați ca înainte, în timp ce 8,9% cred că lucrările semestriale ar trebui transpuse în mediul online.

Cum ar trebui să fie organizate olimpiadele școlare anul acesta?

Din analizarea rezultatelor, reiese că aproape două treimi dintre respondenți (62,6%) optează pentru anularea olimpiadelor și concursurilor școlare în acest an școlar, în timp ce 21,1% consideră că acestea ar trebui să fie organizate față în față, la fel ca până acum. Restul respondenților (16,3%) sunt de părere că olimpiadele și concursurile ar trebui susținute în mediul online.

Consiliul Național al Elevilor consideră că rezultatul evaluării semestriale nu ar trebui să fie tratat drept un indicator absolut al nivelului la care se află elevul, ci ar trebui să fie însoțit de feedback individualizat din partea fiecărui profesor, pentru fiecare elev, alături de sprijin în creionarea planului individual de învățare.

“Mai mult, în acest an școlar nu putem pierde din vedere necesitatea aplicării unui plan de învățare remedială pentru fiecare elev, pornind de la rezultatele evaluărilor semestriale, indiferent de forma acestora. Teza, în forma ei actuală, reprezintă un instrument desuet, cu un profund caracter limitativ, care îngrădește în mod substanțial parcursul de învățare al elevului”, spun reprezentanții Consiliului Național al Elevilor.

Ei propun introducerea unor testări standardizate care să evalueze gândirea critică a elevilor și competențele acumulate, în funcție de materia și conținuturile curriculare studiate.

Oficialii Ministerului Educației anunțau încă de săptămâna trecută că tezele ar putea fi eliminate în acest an, lucrându-se la mai multe scenarii.

Luminiţa Barcari, care între timp a demisionat din funcția de secretar de stat în Ministerul Educației, a fost întrebată, luni, într-o conferinţă de presă, dacă a fost luată vreo decizie legată de susţinerea tezelor, ea precizând că sunt două variante: menținerea tezei și înlocuirea acesteia.

“Problema se pune acolo unde copiii sunt în scenariul roşu. Noi, într-adevăr, ne-am gândit să organizăm webinare în care să accentuăm pe tipuri de evaluare, adică profesorii să înveţe de la cei mai experimentaţi cum ar putea să evalueze în mediul online. De aceea, varianta este ori să mergem în continuare pe evaluare sumativă, pe teză, prima variantă, iar doi, să înlocuim teza, pentru că nu putem aplica în mod discriminatoriu – ori dă toată lumea teză, ori nu dă nimeni”, a spus Barcari.

Ea a afirmat că dacă se va opta pentru cea de a doua variantă, atunci acea evaluare va fi notată normal, nu va avea o pondere de 25% din medie, așa cum este la teză.

“Deci ori să înlocuim acest tip de evaluare scrisă, conform regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu evaluare sumativă, dar care să fie notată, normal, nu să aibă ponderea pe care o are teza în mod normal, 25% din medie. Bineînţeles, există şi varianta eliminării tezei (…). Acestea sunt variantele şi în funcţie de cei care ne vor răspunde sau de modalitatea prin care noi considerăm că ar putea fi făcută evaluarea, vom lua o decizie şi vă spun că nu este o decizie simplă, că până la urmă elevul trebuie să fie evaluat, dar în acelaşi timp trebuie să aibă şanse egale la o evaluare corectă şi obiectivă”, a adăugat Barcari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *