Isarescu: Suntem in 2016 si nu avem inca o autostrada care sa traverseze Carpatii

Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, a declarat, vineri, in cadrul unei conferinte de specialitate, ca masurile cuprinse in Codul Fiscal trebuie aplicate gradual, pentru ca Romania are nevoie de dezvoltare, insa nu cu sacrificarea macrostabilitatii, iar cheltuielile necesare dezvoltarii nu se pot realiza cu taieri de taxe. Pe de alta parte, Isarescu a reamintit faptul ca suntem in 2016 si nu avem, inca, o autostrada care sa treaca Carpatii, in conditiile in care continuam sa vorbim de Master Plan si de locul prin care va trece autostrada.

“Toti suntem de acord sa avem program de dezvoltare pe 10 ani. Dar am si eu obsesia mea! Da, program de dezvoltare, dar cu macrostabilitate. Peste asta nu se mai trece! Am avut prea multe experiente in 25 de ani ca sa mai avem inca una. Ar fi dramatic, nu ne-ar mai crede nimeni! Si nu dramatizez eu…asa s-ar intampla. Si pana una alta, apare deja o discrepanta: cheltuieli mai mari pentru educatie, sa terminam drumurile, autostrazile, dar nu poti sa le faci cu reduceri de taxe, nu ai cum, nu incape! Este un conflict de aritmetica deja, nici nu mai ajungem la matematici superioare…sau la sofisticari din astea macroeconomice”, a declarat Isarescu.
Pe de alta parte, guvernatorul BNR a tinut sa puncteze faptul ca “de 10 ani se lucreaza pe 18 kilometri la cel mai utilizat drum din Romania”, subliniind ca “acolo nu mai este niciun fel de justificare pentru intarzieri”.?
“Si tot pentru ca vorbim de planuri de dezvoltare, va mai spun un lucru care ma doare, pentru ca circul frecvent pe acolo: de 10 ani se lucreaza pe 18 kilometri la cel mai utilizat drum din Romania. Acolo nu mai este niciun fel de justificare pentru intarzieri. Este super-trafic, se intampla accidente, se produc blocaje – intre DN1 si A1. Unde este eficienta banului public? 18 kilometri…cred ca se puteau termina demult. Intarzierile acestea costa”, a subliniat Isarescu ,mentionand doar costurile cu carburantul consumat inutil in trafic.

In acest context, guvernatorul BNR a amintit ca primele sacrificate de Guvern, pentru a se incadra in tinta de deficit, sunt investitiile.
“Care este rolul investitiei publice la care renuntam prima. Dincolo nu poti sa te duci (la celelalte cheltuieli – n.r.) din considerente politice, electorale…cand s-a dus cineva si a spus: domnule, nu se mai poate, trebuie sa te duci la salarii…am vazut ce s-a intamplat in societate. Si atunci te duci la investitia publica, care este si cea mai deficitara: infrastructuri invechite, depasite…ceea ce va crea si probleme de securitate Romaniei”, a mai spus guvernatorul BNR.
Seful bancii centrale a vorbit si despre importanta comunicarii acestor aspecte catre public, de asemenea deficitara.
“Eu simt o mare responsabilitate vazand aceasta deteriorare a discursului public. Vorbeam mai clar in anii “90 cand nu stiam ce e aceea tranzitie. (…) Acum, cand intre 1,2 si 3 sunt 2 procente de PIB (diferenta de deficit in cazul implementarii Codului fiscal – n.r.) si chiar daca suna putin pentru un necunoscator, este enorm, si noi nu reusim sa transmitem mesajul acesta. Noi …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *