Banii vor ajunge in Romania in aceasta toamna, dupa cum spune secretarul de stat in Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale, Lucia Morariu. Problema se pune, insa, cand vine vorba de modul in care se cheltuiesc banii.
Punctele slabe ale turismului din Romania sunt diverse ? de la infrastructura nedezvoltata pana la calitatea proasta a seviciilor din hoteluri. Si, nu in ultimul rand, un raport calitate ? pret neavantajos.
?Intrarea In UE a determinat in mod artificial o explozie a preturilor, care nu reflecta valoarea serviciilor?, spune directorul executiv al agentiei de turism CMB Travel, Roxana Balcescu. Ea este de parere ca neajunsurile turismului in Romania sunt mai numeroase decat avantajele sale. Calitatea serviciilor din turismul romanesc va trebui sa mai astepte inca 3 -5 ani pana se va ridica la nivelul celor din Turcia, Bulgaria sau Grecia, adauga ea.
Balcescu crede ca fondurile structurale menite sa ajute turismul vor duce la o dezvoltare, insa exista pericolul ca aceasta sa se faca intr-un mod haotic.
?Trebuie fie calculat fiecare detaliu, de la planurile de urbanism si pana la gramajul mancarii din farfurie?, adauga directorul CMB TRavel.
Pe langa starea proasta a soselelor si un management slab al hotelurilor, Balcescu spune ca regiunile din Romania nu sunt foarte atragatoare si din cauza ca nu sunt promovate suficient de bine si, drept urmare, nici nu sunt atat de cunoscute.
Turistii straini ar fi deschisi sa vina in vacanta in Romania, insa, de cele mai multe ori, nu dispun de suficiente informatii. Din aceasta cauza, spune directorul executiv CMB Travel, cei care ar putea fi interesati sa-si petreaca vacanta in Romania renunta sau amana.
Directorul de Marketing al Marshal Turism, Ana Maria Moanta, spune ca aproximativ 10% dintre clientii firmei sale sunt straini care aleg pachete de vacanta in Romania, in timp ce 15 la suta dintre strainii care apeleaza la serviciile CMB Travel isi petrec concediul in tara noastra. Roxana Balcesu estimeaza ca numarul strainilor care vin in Romania va creste cu 20 de procente in fiecare an.
Pentru acestia, o destinatie mai atragatoare ar putea fi litoralul bulgaresc, care a intrat, in ultimii ani, in atentia agentiilor de turism internationale si a avut parte de o promovare puternica. Si aceasta datorita serviciilor de o calitate superioara la preturi accesibile. De exemplu, o noapte de cazare intr-un hotel de 3 stele din Albena sau Nisipurile de aur costa aproximativ 25 de euro, in timp ce aceleasi conditii de cazare sunt oferite la preturi de trei ori mai mari.
Romania are sanse sa ?bata? Bulgaria
Totusi, litoralul bulgaresc a avut cu 13 % mai putini turisti in primele 6 luni ale anului decat Romania. Datele Institutului National de Statistica din Bulgaria arata ca Romania a fost vizitata de mai mult de 3 milioane de straini, in timp ce Bulgaria a avut 2,66 milioane de turisti.
Un semnal de alarma l-a tras Anelia Krushkova, presedintele Asociatiei Nationale de Turism din Bulgaria, care a spus ca o parte din hotelurile de pe litoralul bulgaresc ar putea da faliment. Krushkova a pus falimentul pe seama exploziilor constructiilor de pe litoral, care continua si in sezonul estival si care ar duce la o oferta de locuri de cazare mult mai mare decat cererea.
Din aceasta cauza, unele hoteluri din Bulgaria au decis sa reduca preturile cu 50%, potrivit Sofia News Agency, iar Bulgaria ramane una din cele trei destinatii favorite de vacanta ale europenilor.
Moanta spune, insa, ca turistii romani sau straini s-au inghesuit pe plajele din Romania iin aceasta vara. Ea nu crede ca litoralul bulgaresc este mult mai atragator decat cel romanesc.
Potrivit unei estimari a Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, romanii care au venit pe litoralul romanesc al Marii Negre a crescut cu 30 la suta fata de vara anului trecut. De asemenea, vanzarile in statiunbile montane au crescut cu 20%, iar in cele balneare cu 15 procente.
FPTR se asteapta ca, pana la sfarsitul verii, numarul de turisti de pe litoralul romanesc sa ajunga la un milion.