Geanina Ioan, Chilli Ideas: Cred că la nivel de comportament ne vom schimba. Deocamdată ne e bine: stăm în case cu familia, avem Netflix… Dar lipsa de interacțiune socială ne ne va schimba profund – Finante & Banci

​Înainte de criză, planurile Geaninei Ioan erau uriașe. Plănuia să ducă firma ei – Chilli Ideas- pe piețele europene. Echipa ei a lucrat luni bune la acest plan de extindere, au făcut calcule, scenarii, au refăcut calculele, dar nici în cel mai negru scenariu nu a prevăzut izbucnirea unei pandemii. Iar când aceasta și-a făcut apariția, Geanina Ioan a călcat brusc pe frână. ”Proiectul este pus pe hold, așa cum cred că au făcut și celelalte companii cu intenții similare. A trebuit să ne focusăm pe ce resurse aveam și să vedem exact cum le gestionăm. De asemenea, ne-am uitat și pe ce perioadă de timp ne putem descurca cu acele resurse și, eventual, să găsim altele pe plan local”, spune membrul Romanian Business Leader într-o discuție cu HotNews.

Vezi mai jos discuția cu Geanina Ioan:

”Este evident că, cel puțin până începutul anului viitor, acest proiect nu își are sensul. În acest moment piețele pe care le targetam sunt închise”, mai spune ea.

Ce a mai spus ea în discuția cu HotNews.ro:

  • Cât de tare a lovit-o criza și când ați început să simțiți că ceva nu e în regulă și că lucrurile încep să scape de sub control? ”Noi am început să simțim această criză încă din februarie , întrucât facem destul de multe importuri din China. Impactul a fost imediat. Deși lumea încă nu se gândea ce va urma. Acum mă amuz ușor că în momentul respectiv păream ușor nebună în cercul meu de cunoscuți când spuneam că va veni va fi o situație destul de greu de gestionat. Criza nu nu era palpabilă în acel moment, dar cum importurile au fost stopate în scurt timp, mi-am dat seama că e o chestiune de timp până când criza va ajunge și în Europa. În acel moment, când importurile au fost sistate, am oprit toate activitățile riu în acel moment am oprit toate activitățile și m-am concentrate să-mi procur stocuri de marfă din Europa, pentru că știam déjà de la furnizorii mei că mărfurile cu livrare în aprilie sau mai erau déjà amânate pentru iunie sau iulie”.
  • Și atunci am început să creionăm diferite scenarii. Am tot colectat date și am înțeles că va avea un impact. Practic am văzut reacția clienților noștri în momentul în care știau ce se întâmplă cu marfa adusă din China și atunci de ce ar fi avut alt comportament față de marfa adusă din Europa. Din acel moment am început să fim atenți la costuri și să luăm piciorul de pe accelerație cu privire la proiectele pe care le aveam în desfășurare și care erau destul de multe. A fost foarte greu și este în continuare greu, psihologic vorbind, fiindcă sunt proiecte la care lucrez de foarte multe luni de zile și în care am investit foarte mult timp și foarte mulți bani. Și este frustrant să vezi că nu mai poți să le vezi ieșite la suprafață…
  • Ați trecut în cei 13 ani de business prin mai multe crize. Ați mai trăit asemenea moment? ”Adevărata școală de afaceri o faci atunci când faci afaceri, indifferent de câte cărți ai citit. Pentru mine chiar e ușor amuzant. Pe 11 martie vorbeam cu colegii mei și făceam un plan de bătaie atunci când am stabilit că o să lucrăm de acasă și le povesteam că încă am fiori reci pe spate fiindcă încă mai simțeam efectele crizei trecute. Sigur, resimțeam psihologic acele efecte, pentru că intrasem ca un business mic atunci, dar am fost un business care a crescut în timpul crizei și știu ce efecte au avut asupra mea neachitarea facturilor dobânzile foarte mari la credite stau destul de greu accesibile, întârzierile la plată ale clienților, solicitările de plată foarte mari ale corporațiilor cu termene de plată foarte lungi, concurența neloială, marginile extrem de mici și așa mai departe Acestea sunt efectele crizei care s a întâmplat și atunci și se vor întâmpla și acum. În timpul acelei crize am avut foarte mulți furnizori nu mai erau reliable și nu vorbesc doar de furnizori români. Mi s-a întâmplat și cu furnizori din Europa. Am trecut prin crize de personal, prin tot felul de crize mai mici sau mai mari și care teoretic te pregătesc”
  • Ce măsuri a luat în firmă? ”Cred că măsurile luate de noi sunt aceleași pe care le-au luat toate firmele, nu am inventat noi roata…Ne-am concentrat pe tăieri de costuri. Suntem destul de norocoși să avem un cashflow OK și nu am apelat la amânarea ratelor la bancă. Asta cu banca ar putea fi o discuție separată din punctul meu de vedere și care ar trebui totuși pusă pe masă. Am apelat și la soluția șomajului tehnic și am aplicat la IMMInvest. Trebuie să avem foarte foarte mare grijă în momentul de față cu împrumuturile la care apelăm.. E clar că, pentru ca economia să funcționeze, trebuie să cheltuim. Dacă stăm pur și simplu cu banii în casă și nu-i cheltuim, roata nu se va învârti. Dar în același timp trebuie să avem grijă foarte mare dacă și cu cât ne împrumutăm și mai ales să avem foarte mare grijă ce facem cu acei bani. Adică acei bani trebuie să se întoarcă înapoi în economie și trebuie să producă și mai mulți bani”.
  • ”Noi avem un dezavantaj și un avantaj . Dezavantajul nostru în orice criză este ca primele bugete care sunt tăiate într-o criză sunt cele de la publicitate și marketing. Totdeauna suntem printre primii loviți și aici mă refer la tot ce ține de publicitate- tot ceea ce ține în general de publicitate, mai puțin digital media și media pe TV. În schimb, în ceea ce privește avantajul, acesta e că la un moment dat companiile înțeleg că trebuie totuși să se promoveze din nou. Trebuie să înțeleagă că dacă nu comunică, lumea nu o să afle despre ele și nu le vor alege produsele de pe raft”
  • ”Cred că spre toamnă se vor redeschide din nou bugetele și clienții vor fi din nou doritori să cheltuie bani. Și mai cred că vor fi două două feluri de a cheltui banii: pe cantități foarte mari, dar foarte ieftine și apoi pe cantități mici, dar un pic mai scumpe”
  • Pe măsură ce va trece timpul vom simți nevoia tot mai acută de a interacționa. Până la urmă suntem ”animale sociale” și avem nevoie de interacțiunea aceasta.
  • Dar cu siguranță impactul psihologic pe care îl are această perioadă va fi unul imens și, din punctul meu de vedere, noi toți ar trebui acum să facem niște exerciții de imaginație să intuim care vor fi acele schimbări.
  • Din punctul meu de vedere va fi un regres foarte mare. Practic ne întoarcem la baza piramidei lui Maslow, unde va trebui să învățăm, dar cu siguranță de data aceasta vom învăța în mod diferit. Noi încă nu putem concepe că va fi rău. Încă stăm acasă cu familia, ne uităm la Netflix, e ok. Nu cred că vom învăța foarte multe. Pentru a învăța este nevoie de un moment de introspecție. Ceea ce nu prea se vede acum…
  • Haideți să vă dau un exemplu. Am un copil de cinci ani. Și acum o săptămână și ceva m-am trezit că a făcut un fel de depresie ușoară. Un copil de 5 ani! Era tulburată de situația în care se află, cu toate că e un copil iubit care are tot ce își poate dori. Dar nu mai suportă să stea în casă. Un prieten care are un copil cu autism mi-a spus că de două săptămâni simte un regres major în felul în care evoluează. Nu mai are acces la terapie. Pur și simplu părinții sunt înnebuniți. Din punctul acesta de vedere cred că vor fi schimbări și regrese majore.
  • Cu toții cred că într un fel sau altul vom deveni nu neapărat mai precauți, dar ne vom schimba ca persoane. Lipsa aceasta de interacțiune ne ne va schimba profund. Vom deveni mai egoiști mai individualiști
  • Nu cred că știe cineva ce o să se întâmple. Cu toții ne dorim să vină cineva- eventual să aibe foarte multe studii în spate – și să ne spună:” Stați liniștiți până în data de…că va fi totul ok.” Dar asta nu se va întâmpla. Nimeni nu știe ce va fi.
  • Până la urmă la o scară mai mică au mai avut loc astfel de pandemii- vezi SARS, Ebola…Când a fost cu Ebola s-a întâmplat exact ceea ce se petrece acum. În plus, mortalitatea era mult mai mare atunci.
  • La firma noastră e clar că nu va mai fi o revenire în sensul de a avea creșteri de 20 sau de 40%. În niciun caz! Dar va începe ușor-ușor să se miște roata. Dar, în businessul nostru în momentul de față noi încă suntem liniștiți pentru că încă încasăm banidin comenzile de lunile trecute, că așa este modelul nostru de business. În momentul în care acele comenzi vor fi achitate va urma o perioadă în care nu o să mai încasăm bani. Și, chiar dacă, lucrurile vor începe să se reia din toamnă, încasările noastre vor fi abia după alte câteva luni. De aceea, pentru mine, chiar dacă teoretic businessul va începe să funcționeze efectiv, noi vom simți asta anul viitor, prin martie.
  • Din păcate nu cred că o să învățăm foarte multe. La un moment dat citeam despre citeam pe site ul Organizației Mondiale a Sănătății despre SARS și spunea cum Sars ne învață foarte multe lucruri și că ar trebui să facem și să dregem și am învățat extraordinar de multe. E clar că sistemul medical a evoluat de atunci. Am fost mai pregătiți decât în alte crize, dar dacă ne uităm la rezultate, pare că de fapt nu ne-am pregătit deloc. La un moment dat citeam raportul Comisiei Europene făcut în 2005- un fel de scenariu în cazul unei pandemii mondiale . Iar acolo, scenariul cel mai negativ era cel în care noi stăteam trei săptămâni în casă. Asta era durata maximă imaginată acolo.
  • Uitându-ne în istoria recentă și văzând că de fapt nu se învață absolut nimic din crize, tot ce putem spera e ca oamenii să devină mai umili, mai modești.
  • Pe 13 martie vorbeam cu o bancă a Statului care îmi spunea cât de bine arată datele mele financiare și cât de mult și-ar dori să lucreze cu mine. Cum spera acea bancă să o aleg ca parteneră și să-mi ofere un credit perfect. Le-am mulțumit atunci și le-am spus că o să mă gândesc. Două săptămâni mai târziu revin către aceeași bancă și îi întreb dacă ăși mai aduc aminte discuția pe care am avut-o acum două săptămâni și că sunt de accord să pornim cu creditarea. ”Nu pot să îți dau credit!”, zice banca. Păi de ce, zic, că cifrele mele arată în continuare bine. Da, zic bancherii de la Stat, dar dacă banca îți dă credit și ulterior vii la mine și ceri amânarea plății dobânzii??? Asta apropo de măsuri .
  • E vorba de lipsa de încredere pe care noi antreprenorii o avem în Stat. În momentul în care iei decizii legate de de business te gândești la ce relație ai cu Statul și cum m-a ajutat pe mine Statul în trecut. Șomajul tehnic e ok ,e foarte ok , dar avem atâtea experiențe în care Statul nu și-a respectat promisiunile. Nu ne am încasat de ani de zile banii pe concediile de maternitate, pe cele medicale și așa mai departe. Normal că te întrebi de ce ai avea încredere câtă vreme atunci când era în plin boom economic nu-și plătea datoriile la firme. Asemenea reacții te fac să iei deciziile mai încet decât ar trebui. Sau uneori să iei decizii greșite. Asta-i reproșez eu Statului
  • Legat de măsurile pe care le văd acum, ele par ok. Dar se iau decizii care ulterior sunt modificate…nu știu de ce nu-și ia răgazul de a sta, a gândi acele măsuri, iar când ieși cu ele, asumă-ți-le. Din partea statului mă aștept să dea dovadă de leadership. Pentru că avem nevoie de lideri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *