#Stamacasa – Care sunt principalele provocari ale telemuncii?

Pentru a preveni raspandirea infectarii cu noul coronavirus, tot mai multe companii au ales telemunca. O practica reglementata prin Legea nr. 81/2018, telemunca sau lucrul remote a devenit, in acest moment, una dintre cele mai bune modalitati de continuare a activitatii pentru mediul de business. Acolo unde este posibil, salariatii isi pot indeplini atributiile de serviciu de la distanta, prin dispozitive inteligente si conexiune la internet. Contextul actual ofera destule oportunitati, insa provocarile muncii de acasa exista si nu sunt deloc de neglijat, mai ales daca vorbim de un proces continuu, in care oamenii sunt nevoiti, mai mult ca oricand, sa gaseasca un echilibru intre viata personala si cea profesionala. Descopera, mai departe, ce lucruri pot influenta desfasurarea optima a telemuncii.

Comunicarea exclusiv online intre colegi

Distantarea sociala nu are acelasi impact asupra tuturor persoanelor. In timp ce introvertitii se pot simt in largul lor sa lucreze de acasa si sa comunice cu echipa prin intermediul calculatorului, pentru cei obisnuiti sa interactioneze fata in fata poate fi mai dificil. Exista persoane care descopera, alaturi de cei din jur, solutii perfecte pentru anumite probleme intr-o sedinta scurta sau chiar atunci cand beau cafeaua impreuna. Interactiunea dintre oameni este acum doar virtuala, dar tine de lideri si manageri sa-si pastreze echipa unita. Meetingurile si conferintele online sunt foarte eficiente, si, cel putin o data sau de doua ori pe saptamana, sunt indicate intrevederile intre colegi. Cu alte cuvinte, nu este de ajuns schimbul de emailuri, ci e necesar si schimbul de informatii de business pe un grup comun de discutii, apeluri video sau conferinte permanente cu intreaga echipa.

Tinuta personala

Multi dintre angajatii care lucreaza de acasa admit ca sunt zile pe care si le petrec in pijamale, insa, acest lucru compromite efortul de a stabili o limita intre programul de munca si timpul personal. Pentru a ramane determinat in aceasta perioada este esential ca oamenii sa fie conectati la viata profesionala, poate chiar mai mult decat inainte. Prin urmare, cei care lucreaza remote trebuie sa isi organizeze spatiul de lucru astfel incat sa aiba in jurul lor obiecte care sa-i inspire. De asemenea, trebuie sa se imbrace corespunzator, aproape ca pentru o zi la birou, deoarece este dificil sa performeze fara un ritual simplu care sa-i ajute sa faca fata tuturor sarcinilor.

Mai multa distragere a atentiei decat in mod normal

Cand vorbim de telemunca, unii angajati nu se pot concentra indeajuns, deoarece sunt distrasi de la lucru de copii sau alte activitati ori devin ineficienti si neproductivi pentru ca asociaza casa cu odihna. In realitate, este vorba doar de adaptare si disciplina. De aceea, cei de la International Work Finder – companie de recrutare resurse umane pentru Romania din alte piete emergente – afirma ca e necesar doar sa se acorde atentie noilor conditii. Potrivit lor, trebuie sacrificata rutina si obiceiurile, iar, daca la inceput intervin dificultati fata de munca ta, odata ce te obisnuiesti cu tot ceea ce ai in jur, vei depasi o bariera psihologica si chiar performa mai bine decat la birou.

Ziua de munca este mult mai lunga

Fara un program fix, oamenii pot fi tentati sa lucreze mai mult de acasa, fie pentru ca isi intrerup activitatea si recupereaza mai tarziu, fie pentru ca vor sa fie liberi a doua zi, pentru treburi casnice. Totusi, atunci cand lucrezi de acasa, organizeaza-ti singur munca si stabileste-ti norme de desfasurare, ca sa nu-ti fie afectata capacitatea de lucru si sanatatea. Nu transforma telemunca in avantajul de a face mai multe si a ajunge la suprasolicitare, si nici in dezavantajul de a fi distrat si neproductiv. Stabileste-ti o conduita profesionala care sa includa orele la care incepi si termini serviciul, pauzele, primirea musafirilor sau apelurile telefonice. Ritmul sau constanta reprezinta cheia reusitei, iar, daca pui la punct fiecare detaliu, vei depasi orice impediment.

In cele mai multe cazuri, munca de acasa aduce beneficii concrete, atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Salariatii au libertate, se simt mai motivati si mai eficienti, daca depasesc provocarile lucrului remote. In definitiv, la nivelul firmei si al echipei, totul tine de responsabilizare in ceea ce priveste managementul timpului și îndeplinirea sarcinilor de lucru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *