STB a cheltuit în 2021 peste 12 milioane de lei pentru curățarea mijlocelor de transport / Cât de des sunt spălate autobuzele și tramvaiele

STB a cheltuit în 2021 peste 12 milioane de lei pentru curățarea mijlocelor de transport, potrivit unui răspuns transmis de societate la solicitarea HotNews.ro. Peste 150 de oameni se ocupă zilnic de această activitate, iar reprezentanții STB spun că mijloacele de transport sunt spălate integral de două ori pe lună.

Mizerie în tramvaiFoto: Hotnews

Majoritatea mijloacelor de transport sunt murdare. Angajații s-au plâns de mai multe ori că nu au cele necesare pentru a face curățenie. Conducerea STB spune că s-au alocat banii necesari, dar că nu se face treabă. STB vrea să externalizeze serviciul, o procedură de achiziție fiind făcută în acest sens.

În 2021 STB a avut un parc circulant de 291 tramvaie, 185 de troleibuze şi 1.293 de autobuze.

  • „În anul 2021, an în care activitatea Societății de Transport București STB S.A. a fost influențată de efectele pandemiei de Covid19, suma alocată pentru curățarea mijloacelor de transport în comun a fost 11.838.871 lei.
  • Valoarea achizițiilor de materiale pentru curățenie (detergenți, detartranți, degresanți și fosfatați) a fost de 283.369,91 lei.
  • La nivelul unităților de exploatare, peste 150 de angajați sunt implicați zilnic în acțiuni de spălare și dezinfectare a mijloacelor de transport.
  • Aceștia sunt repartizați astfel: 86 curățitori vehicule în depouri și 75 curățitori vehicule în autobaze”, se arată în răspunsul transmis de STB la solicitarea HotNews.ro.

Mijloacele de transport sunt spălate integral de două ori pe lună, susțin reprezentanții societății

„Fiecare vehicul se spală integral de două ori pe lună. Procesul tehnologic cuprinde: măturarea umedă a salonului de pasageri și a treptelor scărilor, spălarea treptelor scărilor, ștergerea prafului de pe scaune, pervaze, ferestre, dulapuri de aparataj, dezinfectarea barelor de susținere și a mânerelor de la scaune cu soluție dezinfectantă, spălarea boghiurilor/jantelor cu jet de apă sub presiune, degresarea și spălarea cu apă și soluții de igienizare a părților laterale, a bordurilor acoperișului, a părților frontale (față/spate), ștergerea geamurilor laterale, spălarea la interior a caroseriei, inclusiv a podelei, plafonului, geamurilor și dispersoarelor de la corpurile de iluminat, spălarea la interior a postului de conducere”, se arată în răspuns.

După retragerea din traseu, toate vehiculele sunt spălate zilnic atât în interior, cât și la exterior, mai spun reprezentanții STB.

  • „Procesul tehnologic cuprinde: măturarea umedă a salonului de pasageri și a treptelor scărilor, spălarea treptelor scărilor, ștergerea prafului de pe scaune, pervaze, ferestre, dulapuri de aparataj, dezinfectarea barelor de susținere și a mânerelor de la scaune cu soluție dezinfectantă.
  • De asemenea, la o perioadă de trei zile sau mai des atunci când condițiile de mediu o impun, se execută o altă operațiune de spălare, mai aprofundată, ce presupune spălarea cu apă și soluții de igienizare a părților laterale ale vehiculului, a bordurilor acoperișului, a părților frontale, urmată de ștergerea geamurilor laterale pe exterior”, se arată în răspuns.

Nu se face curățenie la toate capetele de linie

Am întrebat și dacă se face curățenie la capăt de linie, iar răspunsul este că doar la două capete de linie.

„În prezent, STB S.A. repartizează personal de serviciu numai pe un schimb, la două capete de linii care sunt puncte terminus pentru un număr mare de linii și vehicule. Activitatea de curățare a vehiculelor este executată în perioada de staționare a mijloacelor de transport la cap linie, pentru a nu perturba programul de circulație al liniilor.

La terminale, personalul de serviciu asigură curățenia platoului, a cabinei cap linie, inclusiv a grupurilor sanitare, iar în vehicule adună gunoiul, fracția uscată (hârtie, coji semințe, PET-uri, sticle etc. pe care îl depozitează în pubelele cu care este dotată cabina) și șterg cu mopul din dotare în cazul apariției unor pete sau lichide urât mirositoare”, se arată în răspuns.

Pentru spălarea la exterior a mijloacelor de transport în ultimii 5 ani au fost achiziţionate 12 stații de spălare automată a vehiculelor, respectiv şapte staţii pentru autobuze şi cinci pentru tramvaie şi troleibuze:

  • 3 bucăţi pentru autobuze, în 2017, de la SC Eurocleaner Service & Engineering SRL pentru care s-a plătit 1.643.584 lei
  • 4 bucăţi pentru autobuze, în 2018, de la SC Eurocleaner Service & Engineering SRL pentru care s-a plătit 1.769.200 lei
  • 5 bucăţi pentru tramvaie şi troleibuze (2 staţii pentru tramvaie şi 3 staţii pentru troleibuze), în 2018, de la SC INTERSOFEX SRL, pentru care s-a plătit 2.636.969,60 lei

Ce spune conducerea STB

Contactat de HotNews.ro, directorul STB, Adrian Criț, spune că bani se dau, dar nu se face treabă cum trebuie.

„În suma de 12 milioane lei intră plata angajaților, ustensilele de curățenie, detergenții și plata utilităților. De ce este mizerie? E clar că cineva nu și-a făcut treaba, cheltuim mult și calitatea serviciului nu este la nivelul cerut”, a declarat Criț pentru HotNews.ro.

Acesta spune că STB a lansat în sistemul electronic de achiziții publice o procedură de achiziție, pentru jumătate de an, ca mijloacele de transport să fie spălate de firme private.

„Este un proiect pilot, mijloacele de transport să fie spălate integral de două ori pe lună și să se facă curățenia zilnică. Vedem la ce sumă se ajunge după procedura de achiziție, este o negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. Dacă vom avea în sfârșit curățenie, ceea ce cred că se va întâmpla, după această perioadă vom lansa o licitație mare pentru servicii de curățenie”, a explicat Criț.

Rămâne de văzut cât va fi prețul de atribuire, după finalizarea pocedurii.

De ce se plâng angajații

Un șofer de autobuz a declarat în timpul grevei din această iarnă, sub protecția anonimatului, că mijloacele de transport sunt murdare pentru că personalul nu este suficient la spălătorii și nu sunt investiți bani ca să se cumpere alte perii de spălare.

„Lucrăm cu perii vechi. Vă dați seama că, fiind din material sintetic, se uzează și nu mai curăță exteriorul. Pe partea interioară, nu este personal. Ca să cureți un vehicul la interior ai nevoie de cel puțin 3 persoane – unul care să măture, altul care să spele podeaua și unul care să spele băncile, pervazele. Dar nu avem atâția salariați. La interior mai strângem și noi când vedem la capăt de linie că sunt obiecte mari aruncate, dar nu putem să dăm la capăt de linie cu mopul”, citește aici mai mult.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a controlat la începutul lunii mai 765 de mijloace de transport în comun ale Societății de Transport București și a oprit peste 80 să iasă în traseu din cauza neregulilor descoperite, în principal mizerie.

Neregulile întâlnite în acest sens au fost:

  • neigienizarea corespunzătoare a multora dintre vehicule (resturi alimentare, praf în strat grosier, rugină în exces, geamuri neigienizate, sistem de ventilare plin de praf), aceasta, precum și lipirea linoleumului sau înfiletarea șuruburilor slăbite fiind realizate în timpul controlului, pentru ca mijloacele de trasport să poată ieși în traseu
  • geamuri cu inscripții (făcute de pasageri) cu marker permanent, care nu pot fi curățate, cu burdufe deterioarate neigienizate corespunzător, vandalizate interior/exterior (tip graffiti), barele de susținere având protecția de poliuretan ruptă)
  • Utilizarea, pentru igienizare, a unor materiale (cârpe, mopuri etc.) insalubre, a unor chiuvete pentru igienizarea materialelor cu rugină și praf în exces

După controlul ANPC, primarul general, Nicușor Dan, a declarat că în mijloacele de transport situația este rezonabilă și controlul a fost unul politic.

  • „Curăţenia se face. Nu este la standardele pe care le vrem, pentru că asta ar necesita nişte investiţii pentru care în momentul acesta nu avem bani.
  • Pe de altă parte, ne-am dori să schimbăm linoleumul din toate tramvaiele şi din toate autobuzele, pentru că sunt unele unde lucrul acesta nu s-a mai întâmplat de 10-15 ani.
  • Dar nu avem 40 de milioane de lei în momentul acesta ca să îl schimbăm. Nu e neapărat o problemă de curăţenie, ci de cum arată de fapt. (…)
  • Nu este mizerie. Este rezonabil. Eu merg cu transportul public. Merg cu autobuzul”, a spus el, citat de Agerpres.

FOTOGALERIE Mizeria descoperită de inspectorii ANPC în mijloacele de transport public ale STB/ Sursa foto: ANPC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *